lördag 6 juli 2024
Farväl och ses igen konsul Andersson
Generalkonsul Karl-Olof Andersson lämnar Sveriges generalkonsulat i Mariehamn och drar vidare i karriären efter två år på Åland. Nästa mål för Karl-Olof och hustrun Michelle Mope Andersson är ambassadörsuppdraget i Sydkorea. Med anledning av detta hade jag som talman nöjet att igår med stöd av Brudhäll Hotell & Restaurang arrangera avskedsmiddag på Kökar, med bla vice talman Marcus Måtar och lantrådet Katrin Sjögren. Generalkonsulparet Andersson deltog också i Franciskusfesten på Kökar tillsammans med fransiscanerfadern Charles Tally från Gotland samt Nausikaa Haupt från Stockholms katolska stift. Karl-Olof Andersson hör till dem som hellre använder punkter än utropstecken i sin vardag; hans tålamod och erfarenhet har tjänat Sverige och Åland väl i samband med alla omvälvande händelser i vår omvärld. Från åländsk sida säger vi tack, på återseende och lycka till framöver kära Karl-Olof och Michelle.
fredag 7 juni 2024
Dubbelmöte med Finlands talman
I uppdraget som talman för Ålands lagting ingår skapandet av nödvändiga och värdefulla kontakter med parlament runtom oss.
I Finlands riksdag heter talmannen och kollegan Jussi Halla-aho som jag fick möjligheten att möta vid två olika tillfällen idag. Med på mötena var också riksdagsledamoten Mats Löfström samt biträdande lagtingsdirektör Julia Lindholm. Först diskuterade vi i talmannens kontor i riksdagshuset och senare på dagen på Ålandskontorets mottagning med anledning av den stundande självstyrelsedagen den 9 juni. Hälsnings- och festtalet löd så här:
Talman och riksdagsledamot, ambassadörer, ministerråd, lagstiftningsråd, regeringsråd, kulturråd, demokratiarbetare, kära vänner,
inkommande söndag kommer tusentals ålänningar att tillsammans högtidlighålla 102 år av självstyrelse, nationsbygge och samarbete med republiken Finland. Det som 1922 började i försiktig omfattning, styrt av Nationernas Förbund med stöd av starka signatärmakter, har sedan dess utvecklats till ett partnerskap som alla vinner på. Det som är bra för Åland är bra för Finland och det som är bra för Finland är bra för Åland.
Den 9 juni är en central dag för den åländska identiteten och vår historia – Ålands självstyrelsedag. Denna dag markerar vår unika ställning inom Finland och det samarbete som tjänat både Finland och Åland. Ålands särställning och unika autonomi har skapat grund för välstånd både på Åland och i Finland. En övervägande del av allt gods som importeras eller exporteras till Finland passerar Åland ombord på de fartyg som upprätthåller infrastrukturen och försörjningstryggheten till såväl Åland som Finland.
Genom decennier av samarbete och gemensamma ansträngningar har vi byggt ett samhälle som präglas av hårt arbete, uppfinningsrikedom och initiativkraft. Idag står vi därför redo att utreda nya utmaningar i form av hållbara energilösningar som gynnar såväl Åland som Finland. I arbetet för en säkrare och renare värld är vi alla ansvariga.
Genom samarbete och gemensamma insatser kan vi säkerställa att Åland förblir en stark och livskraftig del av Finland. Tillsammans blir vi mer än två och vi ser fram emot att fortsätta förädla våra relationer och enade möta de utmaningar och möjligheter som framtiden bär med sig.
Talman och vänner, vi ska också komma ihåg betydelsen av Ålands demilitarisering och neutralisering. Vi är Fredens öar och bidrar till stabiliteten i Östersjön, något som stärkts under senare år i samband med Nato-anslutningen och den mycket grundliga utredning över tingens ordning som Utrikesministeriet publicerade senaste höst. Från åländsk sida är vi ständigt redo att bidra till stabilitet och säkerhet överallt och vi ser fram mot att tillsammans med er alla arbeta fram en ny beredskapslag som skyddar både finländare och ålänningar på deras respektive villkor.
Låt oss fira Ålands unika självstyrelse, republiken Finland och de framsteg vi har gjort tillsammans. Jag tackar er för ert deltagande och ert stöd, och ser fram emot ett fortsatt starkt och framgångsrikt samarbete. Ha en härlig sommar.onsdag 20 mars 2024
Talet till Fanny Sundström
Ett av mina första uppdrag som talman för Ålands lagting var att tullsammans med kollegan och ledamoten Nina Fellman avtäcka porträttet av den första kvinnliga lagtingsledamoten Fanny Sundström. En ära och ett nöje att (sent omsider) uppmärksamma denna urkraft i ledarskap och initiativförmåga som nu äntligen finns förevigad där hon hör hemma. Mitt tal löd ungefär så här:

”Det var väl ändå på tiden, skulle Fanny Sundström antagligen själv ha sagt idag, om hon fått chansen. För handen på hjärtat är åttio år en lång tid och så länge har det gått sedan Fanny Sundström lämnade det jordiska för en annan och evig tillvaro.
Fanny Sundström var den enda kvinnan i det första landstinget på Åland och absolut ingen blyg viol, vilket värderade kollegan Nina Fellman snart ska berätta mer om. Det var för övrigt ledamot Fellman som var första undertecknare till förslaget att porträttera Fanny Sundström i vår lagtingsbyggnad. Detta resulterade i en tävling där det vi snart ska se vann kanslikommissionens gillande mest, efter att kommissionen också inhämtat utlåtande från landskapets konstnämnd.
Fanny Sundström valde att på Åland gå i bräschen för den globala kvinnorörelse som de facto startade i Finland i samband med att landet år 1906 beviljade kvinnor rösträtt, först i Europa. Då var Fanny Sundström 22 år gammal och mitt i studierna till folkskollärare. Fanny Sundström var ett levande exempel på det egensinne som präglar oss alla, detta fanns hos henne så det räckte och blev över. Tack och lov. Hennes kamp gjorde Åland bättre, hennes person inspirerade och hennes liv berör fortfarande. Det vet alla som hade turen att få se tolkningen av Fanny Sundström som Therese Karlsson gjorde under jubileumsåret. Sådär är vi människor; vi älskar, vi tvivlar, vi känner och vi försöker. Det enda vi aldrig får göra är att ge upp och där har vi alla något att lära av Fanny Sundström.
När vi står här är det därför omöjligt att släppa tanken på vad som händer i detta hus när mörkret faller och alla konstverk och statyer blir till liv, ni vet sånt som händer ibland. Då har vi att hantera två starka viljor på denna våning; i den ena ringhörnan Fanny Sundström och i den andra isbjörnen från Grönland. Det är inte säkert vem som går segrande ur den fighten, Sundström drog sig inte för kamp.
Målningen som vi idag avtäcker till minne av denna kämpe och förebild är gjord av bildkonstnären och kökarbon Satu Kiljunen tillsammans med grafiska designern och bildkonstnären Mika Aaalto-Setälä i Tammerfors. Deras arbete hjälper oss inte bara att förstå historien utan ger oss också stöd i arbetet mot framtiden. I fortsättningen blir alla som rör sig i detta hus påminda om den historia som utgör vår berättelse och skapar vår framtid.
Självstyrelsen är resultatet av uppoffringar, samarbete och en vilja att säga ja hellre än nej med en ton som ska vara stark utan att bli bufflig. Detta konstverk hjälper oss förstå, om vi vill.
Här döljer sig den sanna Fanny i detaljerna som vilar i perfekt harmoni med omvärlden, här ser vi helheten där Fanny sticker ut i förhållande till alla män och här ser vi porträttet som avslöjar precis så mycket som betraktaren själv väljer att se.
I tiderna fanns en annan konstnär som i ett försök att förklara konstens betydelse landade i att det handlar om att sopa bort dammet av det dagliga livet från våra själar. Just detta hade antagligen Fanny Sundström hållit med om för hon var en vän av de sköna konsterna, precis som den jämnårige konstnären Pablo Picasso som var den som filosoferade kring konsten.
Jag inledde med att drista mig till att gissa vad Fanny själv hade sagt om att äntligen bli ihågkommen i det parlament som hon lade de första byggstenarna till. Det var väl ändå på tiden, hade det låtit, kanske med en lätt rynkning. Mot den bakgrunden vore det nog värre att tvingas säga till Fanny att antalet kvinnor i dagens lagting är bara sex av trettio, åttio år efter hennes död. Det hade hon INTE varit nöjd med och det ska nog ingen egentligen vara.
Ett parlament borde spegla samhället och ska vi fatta de allra bästa besluten är det på sin plats att få se åtminstone femton Fanny på plats i vårt lagting i framtiden. Först då har vi lyckats göra verklighet av den vision och dröm som Fanny Sundström satte fart på och som Satu Kiljunen och Mika Aalto-Setälä så skickligt gjort begriplig.
måndag 11 mars 2024
Så blev jag lagtingets talman
Idag, den 11 mars 2024, valdes jag till talman för Ålands lagting, en uppgift jag tar mig an med stor ödmjukhet och respekt. Uppdraget är att i alla lägen företräda hela Åland och det är med stor entusiasm jag tar mig an det. Eden svor jag tidigare idag:
Talman! Jag, Jörgen Pettersson, försäkrar att jag som talman efter all min förmåga ska upprätthålla den rätt som enligt självstyrelselagen och grundlagen tillkommer Åland och dess befolkning. Tack för förtroendet!
Jag står nu inför en av de mest spännande och ansvarsfulla utmaningarna i mitt liv – att ta på mig rollen som talman för Ålands lagting.
Det är en stor ära och ett privilegium att bli anförtrodd denna position, som är det högsta politiska ämbetet inom Ålands självstyrelse.
En av mina huvuduppgifter blir att säkerställa att lagstiftningsprocessen fungerar smidigt och effektivt. Jag vill att våra lagar inte bara ska vara rättvisa utan också praktiska och gynnsamma för alla på Åland. Jag känner en djup plikt att förstå och navigera de komplexa frågor som kommer med denna roll, och jag är redo att anta denna utmaning med öppet sinne och beslutsamhet.
Jag har alltid varit engagerad i vårt samhälle och dess unika struktur, och jag är redo att använda all min kunskap och erfarenhet för att guida lagtinget genom kommande utmaningar. Min internationella erfarenhet är gedigen och jag hoppas kunna använda insikterna från nästan trettio år som styrelseledamot och ordförande för International Island Games Association i arbetet för Åland.
Jag strävar efter att vara en ledare som inspirerar och engagerar, någon som mina kollegor kan lita på och vända sig till. Det handlar om att skapa en positiv och produktiv arbetsmiljö där vi tillsammans kan ta oss an de politiska utmaningar som ligger framför oss.
Mitt förhållande till Finlands president och riksdag kommer att vara av yttersta vikt; liksom utbytet med kollegerna vid Sveriges riksdag och många andra länder. Jag är fast besluten att representera Åland med diplomati och lyhördhet i alla kontakter. Genom att bygga starka relationer kan vi säkerställa att Ålands intressen alltid är i fokus och att vi kan samarbeta på bästa möjliga sätt. Vi ska vara starka i sak och milda i ton.
Åland har mycket att erbjuda, och jag är ivrig att utveckla utbytet med andra länder för att främja våra intressen och stärka vårt internationella nätverk. Oavsett om det är på den nationella eller någon internationell scen vill jag alltid visa Åland från dess bästa sida. En av mina främsta prioriteringar kommer att vara att fortsätta stärka Ålands självstyrelse. Jag vill se till att våra lagar gynnar invånarna och att vi ständigt strävar efter att förbättra och utveckla våra regler och förordningar.
Jag är hedrad över att få möjlighet att tjäna Åland i denna kapacitet och ser fram emot att ta mig an de utmaningar som väntar. Tillsammans kan vi forma Åland och skapa ett ännu starkare och mer framgångsrikt samhälle.
PS Denna blogg har jag till och från upprätthållit sedan hösten 2011. Ibland har aktivitieten varit hög och ibland lägre. Ibland har jag skrivit saker jag är mycket stolt över och någon gång inte. Sådant är livet; alla gör vi saker som ibland är bra och ibland mindre bra. Allt formar oss och jag hoppas för egen del ha lärt mig av det som varit för att stå redo för det som ska komma. Som människor ska vi sträva framåt och göra det på ett sätt som inte lämnar någon bakom och som inkluderar så många som möjligt. Vi bor på världens finaste och tryggaste plats och det ska vi fortsätta med. Bloggen fortsätter jag med ett tag till och ska försöka, med någorlunda regelbundenhet, att berätta vad detta nya talmansuppdrag innebär – och hur det går.
onsdag 15 november 2023
UNESCO och budgeten 2024
Budgeten för 2024 andas försiktighet och återhållsamhet vilket är rätt självklart för en så kallad valbudget. Den är också präglad av en mycket utmanande regeringsperiod där vi tvingats hantera effekterna av först en pandemi och sedan ett europeiskt krig. Tyvärr är den inte i så kallad balans. De planerade kostnaderna överstiger de förväntade intäkterna vilket inte är hållbart. Så har det varit de senaste tolv åren, åtminstone, trots ständiga försök att åtgärda det. Men trots detta är Åland på olika sätt starkare än någonsin. Vi är fler ålänningar som sköter fler företag, våra skatteintäkter är högre, arbetslösheten rimlig och inflyttningen fortsätter. Vår sjukvård och våra skolor är av högsta klass och vår utbildning och omsorg generös liksom den allmänna servicenivån. Detta och skatteundantaget vilket skapar goda förutsättningar för passagerartrafiken på färjorna utgör grunden för en stark besöksnäring och friska företag vilket är ett ska-krav för ett sunt samhälle. Ändå har vi enorma utmaningar framför oss och detta får såklart effekter för framtiden, närmast för en ny landskapsregering som Centern ser fram mot att vara med och forma. Vi har också att hantera en så kallad omställningsbudget där denna kommande regeringsbas slår fast framtida mål. Till vissa delar sker detta i finans- och näringsutskottets kommande behandling av budgeten och till andra delar blir det föremål för en rad olika arbetsgrupper där den blivande regeringsbasen formulerar omställningen. Inför dessa behandlingar vill vi från Centerns sida bidra med en internationell utblick.
Förra veckan hade jag förmånen att tillsammans med utbildnings- och kulturminister Annika Hambrudd och generalsekreterare Viveka Löndahl från landskapsregeringen delta i UNESCOs stora generalförsamling som sammankommer vartannat år i högkvarteret i Paris. Åland har med gott stöd från Finland och övriga nordiska grannar antagits som associerad medlem i denna internationella och fantastiska organisation som drivs av kärleken till utbildning, kultur, vetenskap, information och kommunikation; fem storheter som alla utvecklar mer än begränsar. UNESCO består av 200 nationalkommissioner, Åland blev nummer 200, och alla dessa fick sex minuter på sig att berätta om läget just nu. Det är en genomdemokratisk organisation där Åland får lika stort utrymme som Kina, USA och Frankrike för att nämna några. Dessa anföranden ger en bred bild över vad som händer i världen just nu och vad vi, på Åland, har att förhålla oss till framöver, på kort och lång sikt. Här har vi till exempel ett utmärkt tillfälle att lyfta vår neutralitet och demilitarisering som exempel för hela världen. I tider av krig och oro är Fredens öar ett koncept som väcker intresse vilket är väldigt tydligt i kontakterna med andra länder. I arbetet med att utveckla självstyrelsen är det av största vikt att vara med på den globala arenan.
I samband med dessa 200 presentationer från hela världen tonar också andra mönster fram och det klaraste budskapet av dem alla är klimatförändringen och behovet av grön energi och hållbarhet. Alla nationalkommissioner lyfter dessa frågor som direkt avgörande för den fortsatta utvecklingen av civilisationer, till och med oljestater som Oman och Qatar understryker betydelsen av investeringar i grön energi. Skälet är enkelt, människan för just nu och överallt en kamp mot förändringar som vi inte är redo för. Nationer drabbas av stigande havsvatten, extremväder slår sönder infrastruktur, vulkanutbrott blir vanligare och människor förhindras att nå sin fulla potential till följd av naturfenomen. Detta är inget påhitt, detta är vetenskap och något som sker globalt och som måste hanteras och då är det läge för oss på Åland att se möjligheterna i utmaningarna. Världens beroende av fossila bränslen måste upphöra och andra energikällor måste utvecklas. För Ålands del landar detta i att förverkliga Fokusområde 3 i budgeten, grön kraft på export. Vårt strategiska läge mellan Finland och Sverige skapar förutsättningar för att vi ska kunna etablera oss som ett centrum för förnyelsebar energi, från sol och vind. Vi har också alla möjligheter att bygga infrastruktur för fartyg som passerar Åland. Detta projekt har oerhörda möjligheter i form av arrendeintäkter, skatter, arbetsplatser och framtidstro. Potentialen är enorm. Vi ska driva på arbetet med att skapa goda förutsättningar för att den storskaliga vindkraften ska kunna etablera sig på Åland, världen behöver grön energi och vi befinner oss på en plats där det blåser gynnsamma vindar. Detta faktum kan vi alla tjäna pengar på och samtidigt göra en insats för den omställning som världen efterlyser.
Centerns lagtingsgrupp vill hitta bredast möjliga politiska stöd bakom framtidssatsningar inom energisektorn och andra områden. Digitaliseringen har vi pratat om de senaste tjugo åren, nu är dags att agera. Kraften i vår skärgård har vi diskuterat i decennier men utvecklingen av skärgårdstrafiken har stått still vilket gör att vi aldrig kunnat dra full nytta av denna unika plats i Norden. Det är dags att utveckla, bygga, förbättra och förädla med målet att stärka självstyrelsen, göra Åland större, engagera alla ålänningar och göra inte bara självstyrelsen utan Norden till en global förebild. Vi ska vara lokala och globala samtidigt.
För att knyta an till inledningen befinner vi oss i förändringens tidevarv och till skillnad från tidigare är detta inte längre teoretiskt. Omställningen sker nu och därför måste vi stå redo att betrakta vår vardag på ett nytt sätt. I korthet kan man säga att vi står inför ett val; vi kan fortsätta som hittills eller vi kan söka nya lösningar. Om vi väljer det första betyder det med säkerhet att vi stagnerar, om vi väljer utveckling bestämmer vi själva över vår framtid och vår självstyrelse. Mot denna bakgrund är det extremt viktigt att vi fortsätter investera i utbildning inom en rad olika områden, också sådana som kan te sig helt nya. Inom UNESCO-familjen, världens största, finns ett talesätt som är värt att ta till sig; svaret på alla frågor som finns är kort och gott – utbildning.
Med detta sagt önskar vi finans- och näringsutskottet all lycka och klokskap i den fortsatta budgetprocessen och vi ser fram mot konstruktiva diskussioner och beslut i den kommande omställningsbudgeten.
fredag 13 oktober 2023
Jag är redo för fyra nya år
onsdag 11 oktober 2023
Jag jobbar för hela Åland
måndag 9 oktober 2023
Tre steg mot ett starkare Åland
fredag 29 september 2023
Äntligen blev besökscentret klart
Allt handlar om energi
fredag 20 januari 2023
Parlament ska inte löneförhandla
Trevlig midsommar till alla!
Sommarängens midsommarstång på Kökar är en fest för gammal och ung, en förmiddag som påminner om varför traditioner är nödvändiga. Stången k...
-
Den gamle skojaren Carl Gustaf Emil Mannerheim påminde mig en bloggläsare om i går. Det var bra, för då kan jag äntligen berätta historien o...
-
I stort sett hela mitt vuxna liv har jag velat se Normandie och resten av den franska kusten. Med början i dag ska det ske. Omaha Beach, all...










